Dagelijks worden er huizen verkocht. Weliswaar minder dan voor de financiële crisis, maar de vraag naar koophuizen is onverminderd. Toch zijn er woningen die lang te koop staan, soms zelfs heel lang. Hoe kan dat? Zijn daar specifieke redenen voor? En belangrijker, wat kan er aan gedaan worden?
Een goede marketingstrategie en het stellen van de juiste vraagprijs zijn belangrijke factoren die de verkoopbaarheid van de woning bevorderen. Dat eerste is iets waar wij dagelijks mee bezig zijn. Duidelijke foto’s, goede verkoopteksten, goede vindbaarheid (in Nederland en België) en bovenal goed netwerken. Bij het vaststellen van de vraagprijs adviseren wij u en proberen wij u een zo reëel en eerlijk beeld als mogelijk te schetsen.
Er is een duidelijke relatie tussen de vraagprijs, de marktwaarde en de verkooptijd van een woning. Hoe dichter de vraagprijs en marktwaarde bij elkaar liggen, hoe minder lang een huis te koop staat. Dat is niets nieuws, zelfs een cliché, en gold ook in de jaren dat de markt in een stroomversnelling zat. Echter, gezien het huidige aantal te koop staande woningen, is het van uiterst belang om zo goed mogelijk te concurreren met andere vergelijkbare woningen die in de verkoop staan. En dat gegeven is wel iets nieuws. Uiteraard moet het kunnen, financieel en wellicht ook emotioneel gezien.
Maar wat is dan een realistische prijs? Dat is niet altijd eenvoudig vast te stellen, maar kunt u op grond van ons advies, baseren op vergelijkbare woningen die recent verkocht zijn. Is het een uniek pand dan is het van belang te kijken wat de vraag is naar dergelijke objecten. En dat is precies waar wij zicht op hebben.
Voor de duidelijkheid: Huizen die pas na twee jaar of langer worden verkocht, zakken gemiddeld rond de 20% ten opzichte van de (oorspronkelijke) vraagprijs. Goed geprijsde woningen hoeven daarentegen slecht circa 3% te zakken. Het stellen van de juiste vraagprijs loont!