Full service versus internetmakelaar

Vroeger was het makkelijk. Dan nam je een makelaar in de arm bij de verkoop van jouw huis. Tegenwoordig zijn er meer smaken mogelijk. Er is niet alleen de full service makelaar die het werk voor je uit handen neemt. Je kunt nu ook een internetmakelaar inschakelen.

Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen dat het grote verschil is dat de een voornamelijk offline is en de ander online. Maar dat is te kort door de bocht.

In dit artikel ga ik verder in op de belangrijkste verschillen tussen de internetmakelaar en de full service makelaar, zodat jij een goede keuze kunt maken.

Laten we beginnen met de kosten

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de kosten zijn voor veel mensen het belangrijkste verschil. In bijna alle gevallen is de internetmakelaar goedkoper dan zijn full service collega. Voor zo'n €1.500 staat jouw huis al op Funda met prachtige foto's en wordt het via verschillende kanalen aangeboden. En dat valt op. De kosten bij een internetmakelaar dienen wel vooraf betaald te worden.

Bij een full service makelaar dient in sommige gevallen een deel van de kosten vooraf (opstartkosten) te worden voldaan, soms een deel tussentijds (advertentiekosten) en in andere gevallen alleen achteraf bij realisatie van de verkoop. De kosten bij een full service makelaar variëren, maar beginnen meestal rond de €2.500.

Het mag duidelijk zijn dat je verder moet kijken dan alleen de prijs. Wat krijg je ervoor? Dat prijsverschil komt namelijk ergens vandaan. Daarom is het juist interessant om verder te kijken naar de andere verschillen.

Verkoopactiviteiten van de makelaar

De internetmakelaar verzorgt online marketingactiviteiten en biedt een platform voor de verkoop van een woning. In veel gevallen komt er wel een (niet lokale) makelaar langs die de waarde van de woning bepaalt. Je hebt verder zelf een actieve rol in het proces. Je moet je afvragen of de geboden dienstverlening voldoende is voor een veilige en succesvolle verkoop van de woning.

Denk bijvoorbeeld aan activiteiten rondom het bepalen van de juiste vraagprijs en verkoopstrategie, het controleren van juridische stukken en het persoonlijk contact met een vast contactpersoon en het opstellen van de koopakte. Die vaak niet tot de dienstverlening horen. En juist dit zijn activiteiten waar een full service makelaar het verschil kan maken.

Wie doet de bezichtiging?

Nog een voorbeeld van zo’n verkoopactiviteit. Wie gaat de bezichtigingen doen van jouw huis. Wil je dat zelf doen? Heb je tijd om dit zelf te doen? Of laat je dat liever over aan iemand die minder binding heeft met het huis en die ervaring heeft met het rondleiden van mensen.

Als jij je er prettig bij voelt om zelf kijkers rond te leiden, dan kun je die activiteit zelf uitvoeren. Anders adviseer ik je om een full service makelaar de bezichtigingen te laten doen.

Wie doet de onderhandelingen?

De onderhandeling is een belangrijk onderdeel van de verkoop van de woning. Doe je dit zelf? Uit recent onderzoek van DatHuis.nl, een onafhankelijke vergelijkingssite, blijkt dat de opbrengst met tussenkomst van een internetmakelaar gemiddeld € 18.000 lager. Gemiddeld verkoopt de bestverkopende internetmakelaar een huis voor 5 procent minder dan de bestverkopende full service makelaar. In principe is dat logisch, gezien de ervaring van een full service makelaar tijdens het onderhandelingsproces. Een makelaar met veel ervaring in een bepaalde wijk of prijsklasse verkoopt een huis voor 5 procent meer.

Gevoel blijft mensenwerk

Een full service makelaar heeft vaak een groot netwerk met kijkers. Mensen die interesse hebben in een huis, zoals jij te koop hebt staan. Het is voor zo’n makelaar beter in te schatten of mensen bij het huis passen en andersom.

Bij een internetmakelaar gaat dat toch iets anders in z’n werk. Zowel de kopende als de verkopende partij is veel meer op zichzelf aangewezen. De koper krijgt op basis van zijn voorkeuren alternatieve huizen voorgeschoteld. Dat heeft niets meer met gevoel te maken, maar meer met logica die in de website is ingebouwd.

Voor beiden is iets te zeggen. Gevoel is natuurlijk erg belangrijk bij de aankoop van een huis. Daarentegen moet je je verstand niet uitschakelen.

Maatwerk vs standaard informatie

Door het gebrek aan persoonlijk contact moet de internetmakelaar het vaak hebben van standaard en aangeleverde informatie. Voor de full service makelaar is het persoonlijke contact juist heel belangrijk. In dit geval is het ook makkelijk om maatwerk informatie te geven. Bij het aan- en verkoop van een huis is lokale kennis van de markt erg belangrijk. En dat is wat een full service makelaar eerder te bieden heeft dan een internetmakelaar.

Conclusie

Een goede full service makelaar is altijd beter dan een slechte internetmakelaar. Andersom is precies hetzelfde waar: Een goede internetmakelaar is altijd beter dan een slechte full service makelaar.

Wellicht is de combinatie van de geleverde diensten de perfecte gulden middenweg. Een makelaar die geen opstart- en intrekkingskosten rekent, alleen kosten in rekening brengt bij realisatie van verkoop en derhalve afronding van de opdracht en die toch het gehele werk uit handen neemt. Bij een internetmakelaar dien je de kosten direct over te maken. Kijk verder dan het prijskaartje.Kies de makelaar die het beste past bij jou.

tidi

 

+31 (0) 114 - 68 63 77

 

Hooglandsedijk 12
4589 RW Ossenisse

Privacyverklaring

KvK 940400303
BTWnr NL030221468B01